Følgere

søndag 7. august 2011

Engletrompet

Så blomstrer den igjen... Deilig sitronaktig duft kommer som små deilige drag om kvelden. Jeg mistet jo mange av mine engletrompeter i vinter, men denne karen klarte seg heldigvis :-)

Når blomstringen er over skal han utsettes for et kraftig beskjærings regime... Jeg har en plan om å lage mange avleggere. Dersom du ønsker å lage avleggere skjærer du av deler over der planten forgrener seg. Blomstene kommer først etter en forgrening. Jeg skal vise dette veldig nøye senere - lover!
Engletrompet er enkel å formere - og dersom man husker å vanne den i øpet av vinteren er den enkel å overvintre på et svalt og mørkt sted...

Denne liljeskjønnheten lurer jeg på om noen vet hva heter. Kjøpte den på et skjønt lite gartneri i våres, og lurer på om det er håp om å overvintre knollene...

Takk for at du titter inn til meg.
Klem HIlde

4 kommentarer:

  1. Engletrompet er så flotte. Har hatt planer om å få kjøpt meg en lenge, men ikke kommet så langt. Det får bli neste år.

    SvarSlett
  2. Nydelig engletrompet og så dufter den så deilig. Planten du har kjøpt er en Alstromeria, inkalilje på norsk. Det finnes sorter som kan klare seg ute i Norge. Den du har kjøpt er nok en nyere hybrid (kryssning). Den kan du overvintre kjølig, men frostfritt. Fant denne siden som forklarer om stell av Alstromeria.

    SvarSlett
  3. Nydelig engletrompet. Jeg blir alltid like fascinert av den morsomme fasongen :)

    SvarSlett
  4. Kjmpefine blomster bilder fra dæ, ha en fin uke, Lisbeth :O)

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen et lite spor...


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails