Følgere

onsdag 30. mai 2012

Liljekonvall

Mange blomster sies å ha en symbolsk betydning, og
Liljekonvall skal bety: I taushet har jeg allerede lenge elsket deg. Gjør det rette valg!
Jeg synes det er spennende å finne litt ekstra informasjon på nettet om de ulike plantene jeg liker å plukke, så her følger litt fakta om den lille skjønne, men akk så giftige
Liljekonvall

Vitenskapelig(e) navn: Convallaria majalis Norsk(e) navn: liljekonvall Hører til: konvallfamilien,Asparagales,
blomsterplanter
Habitat: skog og hager
Utbredelse: Europa, øst i Asia og Nord-Amerika

Liljekonvall (Convallaria majalis) er en vakker plante i konvallfamilien.
Liljekonvall vokser i skog og hager. Den får hvite blomster i ensidige klaser i mai (juni), og får etter blomstring røde bær.Bladene og blomstene, og etterhvert også bærene, inneholder stoffer som har vært brukt som medisin i århundrer, men som kan være dødelige, også i mindre doser for barn og dyr. Det er tradisjon at liljekonvall selges på gatene i Frankrike 1. mai hvert år. Siden 1982 har liljekonvallen vært Finlands nasjonalblomst, og den er Østfolds fylkesblomst.
Navnet "liljekonvall" kommer fra det gamle latinske navnet på planten, "Lilium convallium". Litt fritt oversatt betyr det dalenes lilje - som vi igjen finner i det engelske navnet på blomsten, "lily of the valley".
Liljekonvall finnes oftest på bakken i lune skogholt, men er også observert helt opp i 1 200 moh, og så langt nord i landet som Rana.
Informasjonen er hentet fra wikipedia.






I dag har vi vært på orientering, og der i skogbunnen fant jeg en av mine favorittplanter - nemlig liljekonvall. Måtte selvfølgelig plukke med et par buketter med hjem, så nå dufter det deilig her.

Liljekonvall (Convallaria majalis) er en meget giftig plante. Ta kontakt med Giftinformasjonen hvis barnet ditt kan ha spist flere enn 5 bær eller blomster fra liljekonvall. Ta også kontakt hvis barnet kan ha spist en bit av et blad. Forgiftning med liljekonvall Hele planten inneholder giftstoffer. Hvis barnet ditt smaker på liljekonvall kan hun/han få vondt i magen, bli kvalm, kaste opp og/eller få diaré. Giften i liljekonvall kan også gi effekter på hjertet.

Førstehjelp ved forgiftning med liljekonvall
•Fjern eventuelle planterester fra barnets munn
•Gi deretter litt drikke
Giftig•Hvis det er inntatt mer enn 5 bær eller blomster fra liljekonvall, eller en bit av et blad, bør barnet få medisinsk kull
•Ta kontakt med Giftinformasjonen for råd om videre oppfølging




Den vesle krukka har jeg fått i gave for mange år siden, og den er et hyggelig minne. Den har fulgt meg på jenterommet gjennom de glade og rosa åttiårene, og endelig har den kommet til nytte også.
Jeg plukket inn en bukett i går kveld, og da jeg åpnet døren inn til badet i dag morges var det en skjønn duft av liljekonvall som møtte meg, og det gav dagen litt ekstra solskinn :-)

Det er hyggelig å plukke med seg blomster fra turer i skog og mark.
Tenk onsdag og halve uka har allerede gått...
Takk for at du tittet inn.
Klem Hilde

4 kommentarer:

  1. Mmmm kjenner duften helt hit :)
    Heldig du som har de i nærheten :)

    SvarSlett
  2. Liljekonvall er både vakre, lukter fantastisk og gir gode minner :) Hadde et liljekonvall-sted rett over marka hjemme hos mamma og pappa :)

    SvarSlett
  3. Elsker Liljekonvall. Plantet det i hagen i fjor, men da kom bare blader. Får satse på litt blomster i år. Det sprer seg visstnok som ugress, men ikke meg imot. Bedre enn skvalderkål spør du meg. Ha en fin fredda på jobb.

    SvarSlett
  4. Herlige bilder av liljekonvall! Jeg har en liten bukett på bordet jeg også.
    Herlig duft!
    Ha en fin helg!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen et lite spor...


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails