Følgere

mandag 21. mai 2012

Rutelilje

 Rutelilje

Fritillaria meleagris
Synonym: Vipeegg
Familie: Liljefamilien – Liliaceae
Høyde: 15–30 cm
Blomstringstid: Mai–juni.

Ruteliljen kommer opprinnelig fra Sørøst-Europa. Derfra har den spredd seg over hele Europa, delvis ved hjelp av mennesket, men også naturlig. Planten ses oftest i hager, hvor den er plantet på grunn av den eiendommelige blomsten.  Løkplante med smale blad og 1–2 klokkelignende, rødbruntlilla rutete eller hvite blomster. Gammel hageplante som forvilles.

I dag så jeg de første ruteliljene mine. Jeg var heldig å få noen eksemplarer av denne skjønne planten av en god hagevenninne for noen år tilbake. Hos meg trives de desverre ikke så godt som i hennes hage hvor de danner store tuer, men de få blomstene som dukker opp er like velkomne hvert år :-) Jeg synes de har et lekkert mønster, og det er er spenneden å se hvor mange hvite og lilla det blir.



 
Mine står plantet i et surjordsbed i sammen med rododendron og blå valmuesøster, og det er mange gleder i vente i dette beddet de nærmeste dagene. Dersom denne varmen holder seg vil hagen snart eksplodere i fargeprakt, og jeg gleder meg!

Håper solen skinner hos deg også, og at du har tid til å nyte denne deilige tiden men noen pusterom mellom alle gjøremål.
Takk for at du tittet innom.
Klem Hilde


2 kommentarer:

  1. De er så nydelige!...iår må jeg skaffe meg noen..glemmer det så lett når våren er over...
    Fine bilder du viser:)

    SvarSlett
  2. Rutelijer er bare utrolig flotte. Må nok skaffe det jeg også...

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen et lite spor...


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails