Følgere

fredag 30. desember 2011

Juletradisjon

Hva som er en juletradisjon er jo helt forskjellig fra familie til familie, og det finnes ikke noe rett eller galt. Jeg vil gjerne gi mine barn en juletradisjon som handler om bøker. Jeg har mange ulike julebøker både fra da jeg selv var liten - mammutkjøp eller fra bokklubber barna har vært med i. Bøkene er ryddet bort store deler av året, men 1. desember finner vi alle bøkene frem, og hver kveld - i hvertfall så godt det lar seg gjøre leser vi en bok eller et kapittel i disse julebøkene.

Det er hyggelig å samles i sofaen og avslutte dagen med en felles opplevelse.

Den hellige natten av Selm Lagerløf er nok min favoritt. Det er en nydelig bok med en legende som henspeiler på juleevangeliet. Tegningene er av Ion Wikland, så det er en fryd både å høre fortellingen og se bildene. Det er en varm og god historie om Selmas minner om sin egen Bestemor og alle hennes historier.

Nå er snart lesestunden med julebøker over for i år, men da finner vi bare frem noen andre bøker, på den måten kommer vi gjennom mange ulike bøker på et år - noen eier vi selv, mens andre er lånt på biblioteket.

Falt for fristelsen og kjøpte tulipaner i dag - synes lyden av sprø tulipanblader som nesten knitrer i hendene er herlig! Om jeg nå bare husker å sette disse godingene kaldt om natten varer de leeenge :-) Ikke så mange dager igjen av juleferien nå, skal nyte de siste feriedagene alt jeg kan! Nå venter en varm kopp te og hyggelig reise inn i blogglandia.

Håper du får en deilig dag!
 Håper vi snart kan få snø slik at vi kan få oss en skitur  med kakao og pølser i sekken.
Takk for at du tittet inn til meg. Har du noen juletradisjoner som gjør deg glad?
Klem Hilde

6 kommentarer:

  1. Fantastiskt fin tradition med julböckerna och förstår att de blir väldigt uppskattade år efte rår.
    Få passa på att önska dig ett riktigt
    GOTT NYTT ÅR!
    Kram /bea

    SvarSlett
  2. Så koselige tradisjoner, det er så mange fine julebøker.
    Jeg måtte som deg ha en bukett tulipaner jeg også i går. Takk for titten og ha et riktig godt nytt år:)

    SvarSlett
  3. Kjempekoslig...:))) Ønsker deg en god nyttårshelg og alt godt for det nye året:)

    SvarSlett
  4. Så koselig tradisjon du gir ungene, æ elsker og bøker, så fine gamle julekort bilder du hadde også , minner også om gamle julekort:)'

    Ha ei fin nyttår,s helg, Hilde,

    klem fra Lisbeth ;O)

    SvarSlett
  5. En koselig juletradisjon Hilde. Nyt de siste dagene med fri. Klem

    SvarSlett
  6. Julebøker er en fin fin tradisjon, kjempekos :)
    ønsker dere en fin dag i morgen!
    Klem

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen et lite spor...


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails