Følgere

søndag 10. juni 2012

Rhododendron - i rosa drakt

Det er en av de største slektene i planteriket. De fleste artene har fargerike blomster. Flere av artene er eviggrønne. De blomstrer på våren eller forsommeren og kort etter vokser nye blad ut. Rhododendron finnes som krypende fjellplanter, som små og store busker og som trær på opp til 30 m. Bladene kan være fra under en cm til nesten en meters lengde. Plantene er vanligvis saktevoksende.Mange arter tåler kulde, men de liker ikke å tørke ut. Rhododendron er en såkalt surjordsvekst, pH-verdien bør være rundt 4,5. De fleste artene vokser derfor ikke på kalkholdig jord. De større artene foretrekker å ha noe skygge, mens de alpine dvergbuskene liker full sol (sakset fra Wikipedia)
Dette er en svært takknemelig plante å ha i hagen. Det trenger minimalt med stell, og gir så mye. Når våren kommer vanner jeg litt på varme dager med lunkent vann, og når planten er vablomstret kniper jeg forsiktig av blomsterhodene. Ellers strør jeg ut litt gjødsel, og restenordener skjønnheten selv.



 

Jeg har et lite surjordsbed med en mini rhododendron og en valmuesøster. Den lille rhododendronen blomstrer først og er nesten helt ferdig når den neste starter. Valmuesøsteren kommer først når den rosa naboen er på hell, så de utfyller hverandre godt.

Lengst bak i beddet har jeg en klatrevegg av armeringsnett, og her fylles det ut med klematis så snart den får vokst seg til. Dermed er den noe som skjer store deler av sommeren.

Synes dette er en utrolig vakker plante,og jeg har den i ulike sjatteringer fra rosa til lilla. Det er en glede hver gang de overrasker med rik blomstring. Noen år blir det lite, mens et annet år er det nesten så hele busken er bare blomster.

Håper solen titter frem så jeg kan kose meg ute med skjønnheten...
Takk for at du tittet innom - her skal det spilles Ligretto...
Klem Hilde

1 kommentar:

  1. Nydelige rhododendron:)...min ble ikke den store blomsterfloraen iår..men ny mulighet neste år:)
    Hyggelig du kikker innom meg:))
    Ha en fin ny uke:))

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen et lite spor...


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails