Følgere

onsdag 20. juni 2012

akeleie

Planten regnes som svært gammel og har vært vanlig å finne i mange norske hager, der den er blitt plantet som bondehageplante og prydplante. Akeleie har ikke sin opprinnelse i Norge, men er blitt innført og siden blitt forvillet mange steder. Den var en meget populær plante på husmannsplasser i gamle dager og står idag ofte igjen på tuftene etter fraflyttede hus. Akeleie kan også dukke opp forvillet langs veikanter, ved kirkegårdsmurer, i gamle prestegårdshager, på fylleplasser og på gamle klostertomter.

Nærbilde av blomst.Akeleie kan bli mellom 30 og 80 cm høy, alt avhengig av lysforhold, jordas surhetsgrad og tilgang på næring. Planten trives best i halvskygge og i næringsrik, fuktig og kalkrik jord. Den dyrkes som staude i hager, men Akeleie kan også trives godt i baserik skog og gjerne ut på havstrand. Akeleie er desverre svært giftig, og kan ikke anbefales i hager der små barn ferdes. I min hage har jeg plantet inn akeleier flere steder nå når ungene har blitt større og ikke lenger finner på kreative krumspring som blomsterspising. Den fylte skjønnheten på bildene har funnet veien helt på egenhånd. Selvsådd mellom skiferhellene sprer den glede. Jeg skal prøve å ta frø og så henne videre - noen som har gode tips?
(fakta hentet fra wikipedia)





Jeg synes fargene er flotte, og i år ser den ut til å åpne alle blomstene sine. I fjor råtnet blomstene bort i alt regnet, men nå er jeg håpefull om å nyte skjønnheten ved inngangsdøra en uke eller to til.


Marikåpe er i full fart inn i blomstringen og er en svært villig plante i min nabo, som sprer seg som ugress, men jeg liker den godt, og er flink til å plukke henne inn til buketter om været er ruskete.

Nå er det siste innspurt på job før skoleferien starter og det er super hektiskt, men også hyggelige dager som gjenstår før døren kan lukkes og jeg kan lade opp til et nytt skoleår.
Takk for at du tittet innom.
Klem Hilde

3 kommentarer:

  1. Så nydelige akeleier! Har ikke sett slike med fyllte blomster før!

    Ha en fin torsdag:o)
    Heleneklem

    SvarSlett
  2. Flott informasjon om akeleien :) Jeg visste faktisk ikke at den er giftig. Sikkert defor den får stå i fred for hjort og snegler da! Jeg syns den ligner på `Nora Barlow`, jeg! Den er utrolig flott i alle fall. Jeg sådde min i 2008, og nå er det like før min også blomstrer!

    SvarSlett
  3. Lekker akeleie:)..og flott info:)
    Ønsker deg en fin St.Hans:)

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen et lite spor...


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails