Følgere

onsdag 27. juni 2012

Drøbak og Oscarsborg festning

I dag gikk turen til Drøbak og derfra videre med båt ut til Oscarsborg festning.( Bildet over er hentet fra hjemmesiden deres) Med på turen var Mathias og Bestemor, som lenge har ønsket å besøke denne festningen som under de dramatiske timene natt til 9. april 1940 spilte en så avgjørende rolle da Blucher ble senket, og konge og regjering flyktet fra Oslo. 

Det er spesielt å stå ved siden av de massive kanonene Moses og Aron. Tenk deg den dramatikken soldatene som tjenestegjorde her opplevde. Dette er et sted som fenget sønnen, men massevis av artelleri utstilt i eget museum, og ikke minst muligheten til å ta på disse gigantene...

Jeg personlig likte nok hagen til komandørboligen best :-) Disse skjønne cosmosene står ved trappen som leder opp til den skjønne lille hagen.

Inne i selve fortet er det laget museum, og det er fint utstilt og godt kommentert, så man kan lese seg frem til de ulike hendelsene gjennom fortets historie. Det er god forbindelse med båt ut til øya - den går en gang i timen, og det er skiltet til gratis parkering en rask liten spasertur fra brygga. Vi hadde en fin dag, og ikke minst storkoste vi oss på kafe i Drøbak. Skulle du få lyst på en tur finner du nyttig informasjon her:
Vi fant er herlig liten kafe med sitteplasser klemt inn mellom to skjønne bygårder. En gåtur i Drøbak gir sommerfølelse, men nydelige hvitmalte hus som er vakkert pyntet ut imot gaten.

Alle kafebordene på kafe "Teskje" var pyntet med olivenolje bokser fylt med jordbærplanter, og det synes jeg var en strålende ide. De hadde god mat, og en hyggelig betjening - kan anbefales dersom du tar turen til denne perlen av en by.

5 kommentarer:

  1. Så koselig dere hadde det på turen, takk for titten , ha en fin onsdags kveld, hilsen Lisbeth ;)

    SvarSlett
  2. Så deilig med Drøbaktur. Gleder meg til taket begynner å ta form og vi kan reise vekk en tur:-).

    SvarSlett
  3. Så ut til at dere virkelig hadde en fin tur til Oscarsborg. Har selv lenge tenkt å ta denne turen når jeg er i Drøbak,menikke kommet så langt enda. Artig med bilder derifra. Målet mitt får bli en tur i ferien:-). Fin kveld til deg!

    SvarSlett
  4. Fineste byen:-)! Kafeen heter " kafé teskje", og er et lite stamsted. Fikk du kikket i de fine interiørbutikkene da?? Klem

    SvarSlett
  5. Det så ut til at dere hadde en fin tur til Drøbak:-) den kafeen tror jeg at jeg må innom neste gang jeg er der!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen et lite spor...


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails